Jeg tror, vi alle her på biblioteket kender til at have mange bolde i luften på én gang! Det kan godt være lidt svært at bevare overblikket over det hele - og ikke mindst huske på alle de ting man nu skal lave! Der er dog hjælp at hente, og denne hjælp hedder Remember the milk (RTM). Du kender måske opgavelisten fra Outlook, den her er bare mere overskuelig, den er (selvfølgelig) altid tilgængelig, og så kan man dele lister med andre. 
Tag den guidede tour. Indsæt nogle opgaver. Inviter dine kolleger til at være dine kontakter. Tag et kig på punktet "steder" og leg med det, hvis det fanger din interesse. 
Du kan starte med at tage den guidede tour på http://www.rememberthemilk.com/tour/ (hvis ikke sproget allerede er på dansk, så kan du vælge det). 
1. Oprettelse
Du skal starte med at oprette dig som bruger. Du går ind på www.rememberthemilk.com og klikker på "Tilmeld dig nu". Herefter udfylder du formularen, bekræfter din mailadresse, og så er du klar til at gå i gang! Når du logger ind, kommer du til oversigten, hvor du kan se, hvilke opgaver der forfalder i dag og i morgen. Der er selvfølgelig ingen endnu, så det må vi få lavet! 
2. Lister
Klik videre til "Opgaver". Her er fem lister: "Indbakke" og "Sendt" bruges ved deling af opgaver, så dem gemmer vi lidt. Så er der "Arbejde", "Personligt" og "Studier" tilbage. Disse tre er eksempler på lister. Du kan slette, omdøbe og oprette lister under "Indstillinger" (øverst i højre hjørne). Vælg herefter "Lister" i de grå faneblade. Her kan du administrere listerne. 
3. Opgaver
Vælg en liste under "Opgaver", og opret en opgave ved at klikke på "Tilføj opgave". Skriv opgaven i feltet, og klik igen på "Tilføj opgave". Når du har gjort det, kan du tilføje deadline, tags, sted og noter for at give nogle eksempler. Det er let at skrive datoer. Du kan f.eks. skrive "torsdag", "næste mandag" eller "i morgen". Meget nemmere bliver det vist ikke! Prøv nogle forskellige datoer i "Deadline" og måske også i "Gentag". 
Nu kræver det jo, at du logger ind på RTM for at holde styr på dine opgaver. Men du kan også gå ind under "Indstillinger", vælg herefter fanebladet "Påmindelser", og nu har du muligheden for at blive påmindet om dine opgaver via mail, messenger eller din mobil, for at give nogle eksempler. Du kan få en daglig påmindelse, eller en påmindelse ud fra deadline. 
4. Flere muligheder
Hvis du er på din "Opgave" side, er der et "rullegardin" i midten, hvori der står "Flere handlinger". Her finder du flere muligheder, f.eks. prioritering, slet og flyt. Prøv at sætte en prioritet på opgaven. Læg mærke til farvemarkeringen ved opgaven. 
5. Deling af lister og opgaver
De bedste opgaver er jo dem, man kan give til andre :-) Og selvfølgelig kan du dele dine lister eller sende opgaver til andre. Klik på "Kontakter", og vælg fanen "Invitationer". Her kan du invitere f.eks. kolleger til RTM. Når du har fået en kontakt, kan de dele eller sende en opgave via rullegardinet som du prøvede ved sidste punkt. Du kan også vælge at dele en hel liste (inklusiv opgaver), vælg listen og klik herefter på fanen "Del" i kassen til højre. Nu kan du så vælge den eller de kontakter, der også skal kunne bruge listen. Rigtig smart til deling mellem udvalg f.eks.!
mandag den 21. april 2008
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
 

Ingen kommentarer:
Send en kommentar